Cu ce-am rămas eu, Diana, după izolare?
Leading Out Of Drama - Pentru relații sănătoase cu copiii și partenerul tău (interviu Dana Grigoraș)

Din clasă în ecranul computerului – Care este experiența profesorilor cu școala online? (interviul 2, cu Ramona Cloșcă)

mai 20, 2020

Scris de Diana Vijulie

Școala și grădinița online a copiilor continuă, cel puțin a copiilor mei. Și ei, la fel ca și mine, se conectează zilnic la zoom video și își fac orele. Ne trezim toți de dimineață, ne spălăm, ne îmbrăcăm în haine de mers frumos pe stradă, ne pieptănăm, unii dintre noi (adică eu) ne punem pe față un corector și-un fard de ochi, poate chiar și rimel, apoi ne deschidem laptopurile și ne apucăm de treabă. Ne-am trezit peste noapte cu rutina asta. 
Tot peste noapte s-au trezit și cadrele didactice că trebuie să treacă de la predatul în sala de clasă, la predatul din fața ecranului, cu toate implicațiile schimbării ăsteia, iar eu sunt curioasă cum a fost experiența asta pentru ele. 

Data trecută am vorbit cu Cosmina Ioniță, profesor de matematică la gimnaziu. Astăzi o las pe Ramona Cloșcă să ne spună cum a fost pentru ea la clasa pregătitoare.

 

DV: Cum a fost atunci când ai preluat clasa offline? Cum ai făcut să te apropii de copii? Cum ți-a fost să creezi o legătură între tine și ei?

 
Ramona: Nu am tinut cont de conținuturile planificate de către edituri sau minister. Mi-am creat planificarea mea. Am ales ca în primele 2 săptămâna sa nu fac niciun fel de evaluare sau verificare. Am creat rutine si momente clare de conectare. Toate rutinele si toate momentele de conectare au fost sub forma de jocuri. Pentru ca prin joc poti evalua usor copii mi-am dat seama ca le lipseste atentia. Astfel am inițiat zilnic jocuri de atentie. Întotdeauna i-am ascultat si am fost sinceră cu ei. Le place foarte mult sa fac asocieri cu propriile experiențe sau sa creez povești cu tâlc.
 
 
DV: Cum ți-a fost când procesul de învățare s-a mutat online? Care a fost reacția ta când ai aflat că urmează să le predai copiilor prin intermediul computerului?
 
Ramona: A fost crunt! Am fost speriată dar stiam ca o voi duce la capat. În primele 2 săptămâni am creat proceduri si procese. Am muncit 16 ore în aceste 2 săptămâni. Am buchisit singura am invatat sa lucrez pe platforma sau aplicații. Am corectat în paint. Am mentinut tot timpul relatia cu părinții. I-am sprijinit pentru ca aveam nevoie de ei. Era foarte greu să verifici zilnic zeci de activități sa dai feedback fiecărui părinte. După 2 săptămâni am facut ședința cu părinții și am decis impreuna cu ei, ca cel mai usor ne-ar fi daca ne vom conecta on-line. Am modificat orarul si am decis 2 sesiuni on-line zilnic. Obiectivul nostru era ca acesti copii sa fie conectați si sa pastreze ritmul scolii în intervalul 9-13. Am împărțit copiii în grupe de lucru ca sa pot la lucrez diferențiat cu cei care nu înțelegeau. Cand era nevoie de predarea noțiunilor noi , pe lângă întâlnirea on-line am creat si tutoriale ca sa ramana noțiunile înregistrate si ca acesti copii sa revina cand au nevoie. Acum după vacanta , pentru ca scoala noastră, beneficiază de o platforma Kinderpedia, am mutat toate activitățile acolo, întâlniri online, teme, activități, pe un orar creatbin această platformă. A fost o mișcare de forță, acești copii beneficiază de un program lung la scoala . Atat invatatoarele cât și profesorii de dupa-amiaza au creat în permanență legături cu ei. Am făcut întâlniri individuale de conectare cu copii, am vorbit individual cu părinții. Este foarte greu, dar merita fiecare efort. Mi-am depășit limitele am iesit din zona de confort si am creat relații puternice cu părinții și cu elevii mei. Abia astept sa ne întoarcem la scoala, acolo se realizeaza tot procesul ideal de predare-invatare-evaluare dar legatura puternică am cerit-o în on-line.
 

DV: Înainte de a muta școala în mediul online, ai mai avut experiența de a preda astfel?

Ramona: Nu.

DV: Ai primit training din partea școlii?

Ramona: Impreuna ne-am creat. A fost o mișcare de forță! Am fost o echipă cu obiective clarerofesorii.

DV: Ai putut prelua materialele așa cum le aveai pregătite pentru clasă ca să le folosești online, sau a trebuit să modifici?

Ramona: Le-am modificat. Am transformat cărțile în prezentari ppt ca sa pot sa le prezinte copiilor. Am transformat întâlnirile de dimineață în activități ce puteau fi create în întâlniri on line. Am creat rutine, reguli în on line. Am folosit instrumente noi. Am inventat acrivitati de a scoate copiii din stati pe de plictiseala, am facut petreceri, ne-am sărbătorit pe zoom. Asa cum scriam si mai sus m-am adaptat singura sau cu echipa de la scoala. Am buchisit non stop tot felul de functii si aplicatii.e.

 

 

 

 

DV: În ce spirit ți-ai găsit elevii online? Cum i-ai simțit pe ei? A fost nevoie să reiei procesul de conectare cu ei sau lucrurile au decurs natural și de la sine?

Ramona: Am reluat tot procesul. Am lăsat la inceput sa se obișnuiască cu sistemul. I am lăsat să își prezinte animalele de companie, facemnin fiecare vineri prezentari de jucării. Apoi le-am transmis zilnic regulile si consecintele logice.

DV: E diferit să predai online și offline? Care a fost cea mai mare provocare a ta?

Ramona: Este foarte diferit. Conectarea fizică și clasa o simti la scoala , în online se schimba totul. Sa nu uitam ca ei traiesc in acelasi mediu de restricții ca si noi.

 

Citește și:

DV: Copiii ce provocări crezi că au avut în acest proces?

Ramona: De adaptare la noul proces. Depinde cum le prezinți. Eu am creat o poveste si a funcționat. Au fost impresionați si lucrurile au mers bine. Aici am avut sprijinul părinților. Ei sunt pilonii acestei colaborări.

DV: Ai învățat ceva nou despre tine în acest proces? Dar despre elevii tăi?

Ramona: Multe lucruri noi. Mi-am depășit limitele. Despre elevi am descoperit că sunt fiinte foarte sociale si au nevoie de conectare permanentă. Ce a fost nou în online, a fost nevoia lor permanentă de validare.

DV: E ceva ce-ai vrea să le transmiți copiilor și părinților cu care lucrezi? Sau altor profesori?

Ramona: Totul se intampla cu un rost. Este o experiență unică care, după ce s-a îmbunătățit a adus numai lucruri minunate. Suntem cadre didactice și avem superputere pentru copiii nostri.Hai sa le arătăm ce putem noi! Totul va fi bine!

DV: Mulțumesc!

Dacă ești și tu educator sau  profesor și vrei să ne împărtășești experiența ta, scrie-mi pe diana@dianavijulie.ro

 

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cum învățăm copiii să mănânce echilibrat?

Cum învățăm copiii să mănânce echilibrat?

N-am mai scris de mult timp un articol pe tema asta. Cumva, era un subiect mai mult de interes când erau copiii mai mici și pe măsură ce au crescut, și-a mai pierdut din importanța declarată. Chiar dacă în viața noastră de zi cu zi, tot e ceva important pentru mine....

3 lucruri in care sa investești in bucătăria ta

3 lucruri in care sa investești in bucătăria ta

Mutarea in casa in care locuim de 8 ani a fost o aventura. Am cumpărat casa înainte ca ea sa fie gata. Am dat mulți bani pe o foaie de hârtie care ne arata cum ar putea arata casa noastră dacă ar fi construită. Și-apoi am asteptat. Nu ne grăbeam nicăieri, pentru ca...

3 lucruri pe care trebuie să le știi despre varicelă

3 lucruri pe care trebuie să le știi despre varicelă

Atunci când începuseră să apară știrile cu variola maimuțelor, Ema tocmai făcea varicelă. Filip, care își imaginează imediat fel și fel de povești, care e un povestitor desăvârșit, un mare imaginator și narator, a tras imediat concluzia că soră-sa suferă de variola...

3 lecții importante pe care mi le-am luat din pandemie

3 lecții importante pe care mi le-am luat din pandemie

Parcă mă și tem să zic asta, că cine știe cum se întoarce, dar pare că totuși am încheiat-o de tot cu pandemia. Yuhuu... Au fost niște ani grei, ca în filmele despre viitor, pe care le vedeam la tv, dar am supraviețuit (la propriu) și, cel puțin în cazul meu, mi se...

Cum le vorbim copiilor despre boală

Cum le vorbim copiilor despre boală

Discuțiile cu copiii despre boală și moarte sunt niște discuții destul de dificile. Copiii abia acum învață despre aceste concepte, le și înțeleg diferit decât le înțelegem noi (am scris mai multe aici despre cum înțeleg copiii conceptul de moarte în funcție de vârsta...

De ce suntem atât de furioși la volan?

De ce suntem atât de furioși la volan?

În vară am fost cu câteva prietene la mare. Eram o mașină plină de femei entuziasmate de a petrece un weekend prelungit departe de responsabilități și bucuroase că pot să vorbească între ele fără întreruperi, că-și pot duce gândurile cap coadă și că nu trebuie să...

Parfumuri și asocieri de simțuri

Parfumuri și asocieri de simțuri

Lume, lume! Am venit sa anunț ceva nemaiîntâlnit. Nu știu dacă știți asta despre mine, poate ați deschis blogul mai târziu, dar eu sunt femeia parfumului meu.  Nu am o colecție de parfumuri de femei, vorba filmului, pe comoda, nici in dulap și nici in baie (nici sa nu...

Scrisoare către cei care suferă în umbră

Scrisoare către cei care suferă în umbră

Ilinca mi-a scris într-o zi pe instagram despre ceva ce trăia. În spațiul virtual, dar atât de real, al facebookului, ea își spusese povestea, iar oamenii răspunseseră. Era copleșită de bulgărele care se născuse dintr-o destăinuire, din curajul ei de a împărtăși ceea...

Un fel de mâncare tradițional românesc cu beneficii pentru creier

Un fel de mâncare tradițional românesc cu beneficii pentru creier

facebookinstagramyoutuberssUnul din elementele care mi se pare mie că ne definește cultura, este și abordarea gastronomică a vieților noastre. Adică, românii pun mult accent pe mâncare, mai ales în momentele cheie ale anului: de sărbători, de aniversări, etc. Atunci...

Cu ce-am rămas eu, Diana, după izolare?
Leading Out Of Drama - Pentru relații sănătoase cu copiii și partenerul tău (interviu Dana Grigoraș)