Ce le spunem copiilor despre Covid-19?
Scris de Diana Vijulie
Astăzi vreau să vorbim foarte pe scurt despre copii și Covid-19. Da, statisticile arată că ei nu intră în niciun fel în grupurile de risc pentru acest virus (mortalitatea este 0 în grupul lor de vârstă), însă ei nu sunt scutiți de la a fi expuși haosului de acum, din lume, provocat de acest virus. De astăzi, școlile și grădinițele sunt închise, de câteva luni auzim mereu în jurul nostru discuții despre Coronavirus, ”spală-te pe mâini” a devenit nu o mantră, ci o obsesie.
Și-atunci, cum facem să protejăm copiii de nocivitatea obsesiei, fără a-i detașa de responsabilitatea pentru propriul corp și pentru comunitate? Vă las mai jos câteva idei, care merg mai departe de a-i explica unui copil ce e un virus și cum funcționează el în corpurile noastre. Pentru asta, vă las un filmuleț mai jos.
Dacă trecem mai departe de explicațiile medicale sau ne întrebăm în ce context să le punem, vă spun care este punctul meu de vedere, în care ar trebui sa fim atenți la niște chestiuni minime:
1. Sa nu-i expunem la știri, care sunt prezentate într-un mod senzațional (de la știre pana la muzica, succesiune de imagini, etc). Știrile pot crea o stare de frica greu de contextualizat.
Copiii mai mari pot asculta știri de la un post de radio care prezintă mai neutru, pentru a înțelege cum și de unde ne luam informațiile.
Tot cu copiii mai mari putem discuta aici despre fake news și impactul asupra noastre.
2. Putem sa le povestim despre grupurile de risc (ei sa înțeleagă astfel ca nu ei și noi suntem (neaparat) in pericol, ci transmiterea bolii către grupurile sensibile.
3. Punem accent pe ce sta in puterea noastră pt a ne proteja: evitam aglomerațiile, stam mai mult prin casa, spălam mâinile des, dezinfectăm suprafețele, etc. Subliniem importanta lor și responsabilitatea copilului pt corpul lui (dacă e mai mare) sau ne asumam noi responsabilitatea pt el (dacă e mai mic e important sa audă asta, ca sa se simtă protejat de noi)
4. Lăsam copilului loc de speranța. O sa dureze o vreme, apoi o sa se încheie. In China deja sunt foarte putine cazuri noi. O sa se găsească (poate) un remediu. Exista speranța, iar situația asta se va încheia la un moment dat.
5. Dezbatem învățămintele pe care le tragem in contextul acesta (și aici in funcție de vârsta, putem vorbi de la a ne spala pe mâini pana la globalizare…)
Hai să fim sănătoși și să ne spălăm pe mâini și după ce trece virusul!
Nu uitați să vă spălați bine pe mâini!
cărți pentru copii:
citește
Alte Articole
citește
Cum ajungi de la Mary Poppins la discuții despre echilibru
Drept urmare, weekendul trecut am decorat. Și ca să fie treaba treabă, pe lângă faptul că am curățat casa, am decorat-o și am gătit prăjitură cu mere, ne-am mai uitat și la un film. Nu de groază, nu înspăimântător, ci … Mary Poppins. Pentru că eu sunt un suflet bătrân și nostalgic, ne-am uitat la varianta din 1967, cea cu Julie Andrews.
Tu ce vrei să te faci când o să fii mare?
Nu cred că era reuniune de familie unde o mătușă parfumată, care pupă copilul cu lichid de multă salivă pe obraji, să nu scoată prin buzele rujate așa o întrebare. Dacă nu era o mătușă, sigur era un unchi, sau o vecină, sau o prietenă de familie, sau domnul care venea să repare țevile. Iar înainte de acești oameni, întrebarea era pusă de mama și tata, de bunica și bunicu’. Ce să mai, o întrebare pe buzele tuturor celor care aveau un copil în față.
Ce pot face copiii pentru planeta noastră?
Unul dintre rolurile noastre principale ca părinți este să ne pregătim copiii pentru viitor. Nu doar despre relații, încredere în sine, un job potrivit și echilibrare emoțională, ci și pentru mediul în care vor trăi. Care nu știm exact cum va arăta, însă știm că nu va arăta așa cum arată acum. Educându-ne copiii despre problemele actuale legate de mediu (încălzire globală, poluare, etc.) le oferim instrumentele pentru a-și proteja viitorul. Și e important să o facem și noi, aici și acum. Pentru viitorul lor și pentru viitorul copiilor lor.
0 Comentarii