HC91. Așa se numea primul meu ”computer”, această relicvă a anilor 90.
Relicvă, ne-relicvă, HC91 a fost primul meu profesor de informatică. De programare. Tastatura butucănoasă, împreună cu casetofonul roz cu microfon pe care îl foloseam și la karaoke, dar și ca să încarc pe el jocuri de pe casetă (OMG, nu?) care se blocau la jumătate și cu niște cabluri lungi, pe care le conectam la un televizor alb-negru, care când mergea, când nu mergea. Dacă o să dați un simplu search pe google după ”ICE FELIX HC 91”, o să găsiți minunăția.
Cea mai importantă parte a acestui HC 91, mai ales până în momentul în care tata a făcut rost de un floppy disk (avea dischete care arătau la fel ca cele de la PC, dar nu se potriveau), în care puteam încărca jocuri ca Țestoasele Ninja (nu am reușit niciodată să-mi dau seama cum puteai salva fata din pătrățica ei), Saboteur sau Dunlop nu știu cum (un joc imposibil cu curse de mașini), era cartea de programare. Practic, la câți ani oi fi avut eu acolo, scriam rânduri de coduri pe televizorul alb negru ca să fac cercuri (scriai ”Circle” și-apoi, în paranteză, dimensiunea și localizarea pe ecran, iar la nivelul următor treceai când știai să-i pui și culori… inutile, dacă vă amintiți că lucram pe un televizor alb negru), patrate sau îmi exersam răbdarea și scriam câteva zeci de rânduri pentru un joc amărât. Sigur, nu ieșea din prima, iar rândurile trebuiau citite și recitite și corectate șamd.
Știu. Cititorii născuți mai recent, sau care au crescut în familii mai ”avute”, s-ar putea arăta foarte uimiți de ce povestesc eu aici. Dar pentru mine ICE FELIX HC 91 a fost primul contact cu tehnologia și faptul că trebuia să depui ceva efort înainte să te poți bucura de ceva, cred că mi-a folosit.
Tehnologia din 2019 arată diferit de cea din 1990+. Chiar și dacă aveai un PC în loc de HC 91, tot nu se compară cu ce experimentează copiii noștri. Telefoane, tablete, touchscreenuri la orice pas. Chiar văzusem undeva un filmuleț cu un bebeluș care încerca să dea swipe left unui fel de mâncare ce nu-i era pe gust. Problema e că încă nu știm prea bine care sunt efectele expunerii copiilor noștri la tehnologie. Care sunt părțile ei bune, care sunt părțile ei malefice, cum o putem integra sănătos (dacă s-o putea) în viața copiilor noștri și a noastră, ca familie?
Dacă vă puneți și voi întrebarea asta, vă invit la un eveniment, al cărui subiect e fix acesta.
Pe 12 octombrie, cei de la English Kids Academy o vor avea ca invitat pe Dr. Mary Aiken, cyberpsiholog, expert de top în cyberpsihologie la nivel mondial, pentru a ne fi alături la ceea ce sper eu să fie cea mai mare conferință despre efectul tehnologiei asupra copiilor și tinerilor. Dr. Mary Aiken este autor al cărții „The Cyber Effect”. Psihologia comportamentului uman în mediul online, iar în timpul evenimentului va fi lansată versiunea în limba română a volumului, un ghid esenţial pentru părinţii care îşi cresc copiii în era tehnologiei.
La eveniment vor mai participa și Cristian Ciocan (Comisar Șef Poliţia Română, Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalităţii), Dr. Raluca Teleanu, Medic Șef Secție Neurologie Pediatrică – Spitalul Clinic de Copii „Dr. V. Gomoiu”, Lector universitar – Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila”. Pe amândoi i-am ascultat anul trecut, când cei de la English Kids Academy au organizat o altă conferință pe tema tehnologiei în viața copiilor, și, dacă m-ați urmărit atunci, poate vă amintiți de entuziasmul cu care am povestit despre Dr. Raluca Teleanu, de care m-am îndrăgostit atunci profesional iremediabil.
Cât despre Dr. Mary Aiken, ea este expert mondial în cyberpsihologie. Este Profesor la Universitatea East London, consilier la Centrul pentru Infracţiuni Cibernetice al Europol şi desfăşoară cercetări şi traininguri cu numeroase agenţii internaţionale, de la INTERPOL la FBI şi Casa Albă. Printre temele sale de cercetare se numără comportamentele de tip dependenţă online, impactul tehnologiei asupra dezvoltării copilului, psihologia Internetului, siguranţa personală cibernetică, traficul de fiinţe umane facilitat tehnologic şi drepturile copilului online. Activitatea sa de pionierat a inspirat serialul TV de pe CBS „CSI: Cyber”. Este autoarea volumului The Cyber Effect, declarată „cartea anului”.
Înainte să vă hotărâți dacă vreți să veniți (sau ca ajutor pentru această decizie), vă propun un chestionar privind folosirea problematică și cu riscuri a ecranelor* de către copiii cu vârstele între 3 și 11 ani.
E nevoie să dezvoltăm obiceiuri de folosireECHILIBRATĂ a tehnologiei moderne de către copiii noştri. Chestionarul următor vă oferă câteva indicii cheie la care sunteţi invitaţi să răspundeţi:
1. Copilul are accese de furie sau devine agresiv atunci cand ii ceri să se oprească din folosirea ecranelor?
2. Copilul devine agitat atunci când îi ceri să se oprească din folosirea ecranelor sau se simte mai bine şi mai calm atunci când le foloseşte?
3. Copilul minte în legătură cu folosirea ecranelor sau se ascunde undeva pentru a nu fi văzut că le foloseşte?
4. Copilul arată lipsă de interes faţă de alte lucruri care nu sunt conectate la ecrane (de exemplu: joaca fără ecrane, mersul la şcoală, jocul cu alţi copii)?
5. Copilul preferă să petreacă timp pe ecrane în loc să petreacă timp cu prietenii şi nu este interesat de nimic altceva decât de folosirea ecranelor?
6. Copilul refuză să meargă la culcare din cauza folosirii ecranelor sau are dificultăţi în a dormi fără ele?
7. Copilul pare preocupat de folosirea ecranelor şi le foloseşte pe o durată de timp tot mai mare?
8. Copilul spune că viaţa e plictisitoare fără ecrane iar folosirea acestora este singurul lucru care pare să îl motiveze pe copil?
*Prin ecrane intelegem tablete, telefoane mobile inteligente, ipad-uri, ipod-uri, calculatoare, laptopturi, televizoare.
Sursa: Dr. Kimberly S. Young, „The 3-6-9-12 Parenting guidelines for technology use at home.”
Dacă ai răspuns cu DA la cel puţin 3 din întrebările de mai sus înseamnă că există un risc asociat cu modul în care copilul tău folosește ecranele în viața sa.
Până pe 20 septembrie există și o reducere de 25% la costul biletului.
Evenimentul (pe Facebook) este aici https://www.facebook.com/events/513990209407031/ și mai multe detalii despre agenda și locul desfășurării găsești pe site-ul dedicat: https://www.englezacopii.ro/conferinta-tehnologie-12-octombrie-2019/
Let me know dacă veniți, nu-mi place să stau singură la conferințe 😀
Cum ajungi de la Mary Poppins la discuții despre echilibru
Drept urmare, weekendul trecut am decorat. Și ca să fie treaba treabă, pe lângă faptul că am curățat casa, am decorat-o și am gătit prăjitură cu mere, ne-am mai uitat și la un film. Nu de groază, nu înspăimântător, ci … Mary Poppins. Pentru că eu sunt un suflet bătrân și nostalgic, ne-am uitat la varianta din 1967, cea cu Julie Andrews.
Tu ce vrei să te faci când o să fii mare?
Nu cred că era reuniune de familie unde o mătușă parfumată, care pupă copilul cu lichid de multă salivă pe obraji, să nu scoată prin buzele rujate așa o întrebare. Dacă nu era o mătușă, sigur era un unchi, sau o vecină, sau o prietenă de familie, sau domnul care venea să repare țevile. Iar înainte de acești oameni, întrebarea era pusă de mama și tata, de bunica și bunicu’. Ce să mai, o întrebare pe buzele tuturor celor care aveau un copil în față.
3 jocuri de familie care ne plac
Și-așa am redescoperit jocurile. Boardgames, cum le zice în engleză. Jocuri de masă, cum le zic copiii noștri. Doar că sunt deja la o vârstă la care cu siguranță putem face împreună activități care să ne facă plăcere și nouă cu totul (adică nu doar că petrecem timp cu ei, ci să ne placă și ceea ce facem, efectiv). Și dacă tot am trecut de vârsta cu ”și-acum tu ziceai asta și făceai ailaltă și eu ziceam așa și tu răspundeai așa” și tot așa zeci de minute în șir, până ne lua de cap, am profitat și am căutat jocuri care să fie potrivite și pentru copii, dar și pentru adulți.