Cu ce-am rămas eu, Diana, după izolare?
Leading Out Of Drama - Pentru relații sănătoase cu copiii și partenerul tău (interviu Dana Grigoraș)

Din clasă în ecranul computerului – Care este experiența profesorilor cu școala online? (interviul 2, cu Ramona Cloșcă)

mai 20, 2020

Scris de Diana Vijulie

Școala și grădinița online a copiilor continuă, cel puțin a copiilor mei. Și ei, la fel ca și mine, se conectează zilnic la zoom video și își fac orele. Ne trezim toți de dimineață, ne spălăm, ne îmbrăcăm în haine de mers frumos pe stradă, ne pieptănăm, unii dintre noi (adică eu) ne punem pe față un corector și-un fard de ochi, poate chiar și rimel, apoi ne deschidem laptopurile și ne apucăm de treabă. Ne-am trezit peste noapte cu rutina asta. 
Tot peste noapte s-au trezit și cadrele didactice că trebuie să treacă de la predatul în sala de clasă, la predatul din fața ecranului, cu toate implicațiile schimbării ăsteia, iar eu sunt curioasă cum a fost experiența asta pentru ele. 

Data trecută am vorbit cu Cosmina Ioniță, profesor de matematică la gimnaziu. Astăzi o las pe Ramona Cloșcă să ne spună cum a fost pentru ea la clasa pregătitoare.

 

DV: Cum a fost atunci când ai preluat clasa offline? Cum ai făcut să te apropii de copii? Cum ți-a fost să creezi o legătură între tine și ei?

 
Ramona: Nu am tinut cont de conținuturile planificate de către edituri sau minister. Mi-am creat planificarea mea. Am ales ca în primele 2 săptămâna sa nu fac niciun fel de evaluare sau verificare. Am creat rutine si momente clare de conectare. Toate rutinele si toate momentele de conectare au fost sub forma de jocuri. Pentru ca prin joc poti evalua usor copii mi-am dat seama ca le lipseste atentia. Astfel am inițiat zilnic jocuri de atentie. Întotdeauna i-am ascultat si am fost sinceră cu ei. Le place foarte mult sa fac asocieri cu propriile experiențe sau sa creez povești cu tâlc.
 
 
DV: Cum ți-a fost când procesul de învățare s-a mutat online? Care a fost reacția ta când ai aflat că urmează să le predai copiilor prin intermediul computerului?
 
Ramona: A fost crunt! Am fost speriată dar stiam ca o voi duce la capat. În primele 2 săptămâni am creat proceduri si procese. Am muncit 16 ore în aceste 2 săptămâni. Am buchisit singura am invatat sa lucrez pe platforma sau aplicații. Am corectat în paint. Am mentinut tot timpul relatia cu părinții. I-am sprijinit pentru ca aveam nevoie de ei. Era foarte greu să verifici zilnic zeci de activități sa dai feedback fiecărui părinte. După 2 săptămâni am facut ședința cu părinții și am decis impreuna cu ei, ca cel mai usor ne-ar fi daca ne vom conecta on-line. Am modificat orarul si am decis 2 sesiuni on-line zilnic. Obiectivul nostru era ca acesti copii sa fie conectați si sa pastreze ritmul scolii în intervalul 9-13. Am împărțit copiii în grupe de lucru ca sa pot la lucrez diferențiat cu cei care nu înțelegeau. Cand era nevoie de predarea noțiunilor noi , pe lângă întâlnirea on-line am creat si tutoriale ca sa ramana noțiunile înregistrate si ca acesti copii sa revina cand au nevoie. Acum după vacanta , pentru ca scoala noastră, beneficiază de o platforma Kinderpedia, am mutat toate activitățile acolo, întâlniri online, teme, activități, pe un orar creatbin această platformă. A fost o mișcare de forță, acești copii beneficiază de un program lung la scoala . Atat invatatoarele cât și profesorii de dupa-amiaza au creat în permanență legături cu ei. Am făcut întâlniri individuale de conectare cu copii, am vorbit individual cu părinții. Este foarte greu, dar merita fiecare efort. Mi-am depășit limitele am iesit din zona de confort si am creat relații puternice cu părinții și cu elevii mei. Abia astept sa ne întoarcem la scoala, acolo se realizeaza tot procesul ideal de predare-invatare-evaluare dar legatura puternică am cerit-o în on-line.
 

DV: Înainte de a muta școala în mediul online, ai mai avut experiența de a preda astfel?

Ramona: Nu.

DV: Ai primit training din partea școlii?

Ramona: Impreuna ne-am creat. A fost o mișcare de forță! Am fost o echipă cu obiective clarerofesorii.

DV: Ai putut prelua materialele așa cum le aveai pregătite pentru clasă ca să le folosești online, sau a trebuit să modifici?

Ramona: Le-am modificat. Am transformat cărțile în prezentari ppt ca sa pot sa le prezinte copiilor. Am transformat întâlnirile de dimineață în activități ce puteau fi create în întâlniri on line. Am creat rutine, reguli în on line. Am folosit instrumente noi. Am inventat acrivitati de a scoate copiii din stati pe de plictiseala, am facut petreceri, ne-am sărbătorit pe zoom. Asa cum scriam si mai sus m-am adaptat singura sau cu echipa de la scoala. Am buchisit non stop tot felul de functii si aplicatii.e.

 

 

 

 

DV: În ce spirit ți-ai găsit elevii online? Cum i-ai simțit pe ei? A fost nevoie să reiei procesul de conectare cu ei sau lucrurile au decurs natural și de la sine?

Ramona: Am reluat tot procesul. Am lăsat la inceput sa se obișnuiască cu sistemul. I am lăsat să își prezinte animalele de companie, facemnin fiecare vineri prezentari de jucării. Apoi le-am transmis zilnic regulile si consecintele logice.

DV: E diferit să predai online și offline? Care a fost cea mai mare provocare a ta?

Ramona: Este foarte diferit. Conectarea fizică și clasa o simti la scoala , în online se schimba totul. Sa nu uitam ca ei traiesc in acelasi mediu de restricții ca si noi.

 

Citește și:

DV: Copiii ce provocări crezi că au avut în acest proces?

Ramona: De adaptare la noul proces. Depinde cum le prezinți. Eu am creat o poveste si a funcționat. Au fost impresionați si lucrurile au mers bine. Aici am avut sprijinul părinților. Ei sunt pilonii acestei colaborări.

DV: Ai învățat ceva nou despre tine în acest proces? Dar despre elevii tăi?

Ramona: Multe lucruri noi. Mi-am depășit limitele. Despre elevi am descoperit că sunt fiinte foarte sociale si au nevoie de conectare permanentă. Ce a fost nou în online, a fost nevoia lor permanentă de validare.

DV: E ceva ce-ai vrea să le transmiți copiilor și părinților cu care lucrezi? Sau altor profesori?

Ramona: Totul se intampla cu un rost. Este o experiență unică care, după ce s-a îmbunătățit a adus numai lucruri minunate. Suntem cadre didactice și avem superputere pentru copiii nostri.Hai sa le arătăm ce putem noi! Totul va fi bine!

DV: Mulțumesc!

Dacă ești și tu educator sau  profesor și vrei să ne împărtășești experiența ta, scrie-mi pe diana@dianavijulie.ro

 

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

3 cărți mai grele de vacanță

3 cărți mai grele de vacanță

În articolul anterior vă povesteam despre vacanța noastră frumoasă de acum doi ani de la mare, când am stat acolo câteva săptămâni bune cu copiii și ne-a fost tare bine. Cum luam pe plajă doar strictul necesar și ne bucuram unii de ceilalți. De fapt, dacă stau să...

3 cărți ușurele de vacanță

3 cărți ușurele de vacanță

În alți ani aș fi fost deja sătulă de soare și mare până la finalul lunii iulie. Sătulă de nisipul fin din geanta de plajă, sătulă de pielea uscată de la sare, sătulă de părul încâlcit, dar care așa frumos arată a vacanță. Sau, în cel mai rău caz, sătulă de clorul din...

Schimbări în carieră care vin odată cu maternitatea

Schimbări în carieră care vin odată cu maternitatea

Nu știu dacă e și cazul tău, dar pentru multe mame concediul de maternitate sau de creștere a copilului e un moment în care prioritățile se schimbă, în care mama descoperă noi laturi ale sale și e momentul în care începe să-și pună întrebarea: ”Vreau eu să mă mai...

Ce poți face în loc să scapi de Vocea Critică

Ce poți face în loc să scapi de Vocea Critică

N-am cunoscut până acum pe nimeni, niciodată, care să nu aibă o voce critică în capul propriu. Acea voce critică ce-i spune lucruri urâte despre sine. O știți? E o voce, e un gând, e o atitudine care știe foarte bine cum ”trebuie” să faci lucrurile și, mai ales, că nu...

Cum ajungi de la un ceas la o decizie nouă de viață

Cum ajungi de la un ceas la o decizie nouă de viață

Voiam să scriu un articol despre cărțile mele preferate din anul 2019 și am intrat puțin pe elefant.ro, să verific ceva. Nu știu voi cum sunteți, dar eu când n-am ce face, mai intru la ei pe site, și nu știu cum se întâmplă, că după câteva zile, bate un curier la ușă...

Când parfumul nu e doar miros, ci e dezvoltare personală

Când parfumul nu e doar miros, ci e dezvoltare personală

Ani la rând am crezut că parte din a fi femeie înseamnă să am multe creme în baie, multe tipuri de șampoane și geluri de duș, oje și parfumuri.Ani la rând am crezut că parte din a fi femeie o reprezintă dilema ”în ce ordine să-mi dau cu toate cremele astea pe față” și...

Cum a fost la conferința despre Efectul Cibernetic cu Dr. Mary Aiken

Cum a fost la conferința despre Efectul Cibernetic cu Dr. Mary Aiken

Vi s-a întâmplat vreodată să vă vină să ziceți ”Băi, nu mai pot cu sfaturile de a crește reziliența copiilor la orice”? Sau ”Măi, dar ideea asta de reziliență sună a-i ajuta pe copii să se adapteze la situații nedrepte. Oare doar asta vreau pentru ei”? Sau ”E minunată...

Spune-mi ce te supără la copilul tău și o să-ți spun ce defecte ai

Spune-mi ce te supără la copilul tău și o să-ți spun ce defecte ai

Psihologia ne învață multe, însă nu-i suficient că citim și învățăm. Acum mulți ani am citit, pentru prima dată, într-o carte ”serioasă” că ne supără la ceilalți exact lucrurile care ne supără la noi, de fapt. La o primă citire, m-am răzvrătit. Mă rog, mai...

Cu ce-am rămas eu, Diana, după izolare?
Leading Out Of Drama - Pentru relații sănătoase cu copiii și partenerul tău (interviu Dana Grigoraș)