Jucăriile pe care le cumpărăm copiilor noștri sunt mai mult decât simple jucării colorate. Ele reprezintă o parte din ustensilele lor de învățare. Spun “o parte”, pentru că, după cum ați observat deja (probabil), copiii învață din și cu orice, principalii piloni fiind oamenii și relațiile cu ei și mediul (și relația cu ei). De fapt, dacă e să rezumăm, copiii învață cel mai multe din relații și interacțiuni.
Jucăriile sunt, deci, mai mult decât lucrușoare drăguțe și colorate, ci instrumente care sprijină copilul în dezvoltarea lui cognitivă, fizică, emoțională și socială a sa. Drept urmare, e important să le alegem în funcție de etapa de dezvoltare în care se află copilul la momentul respectiv, dar și de anume ce vrem să încurajăm în dezvoltarea sa.
E important să le oferim copiilor categorii diferite de jucării, cu funcții diferite și din materiale diferite, pentru a-i stimula cât mai cuprinzător.
M-am gândit să discutăm puțin despre cum alegem jucăriile și ce criterii trebuie să îndeplinească ele, iar spre final găsiți un filmuleț în care vă prezint 3 jucării de la Fisher Price și cum susțin ele dezvoltarea copiilor (cuburi de sortare, chei și autobuzul cu sunete). La final de tot avem și concurs, așa că citiți cu atenție până acolo 🙂
Cum alegem jucăriile?
Atunci când cumpărăm o jucărie, e suficient să ne uităm pe ambalajul ei pentru a găsi scrisă vârsta căreia se adresează. Dar, mai departe de aceste recomandări de vârstă (care țin inclusiv de siguranța copilului care va intra în contact cu ea), e important și să cunoaștem nivelul de dezvoltare în care se află copilul și să ne gândim cum poate crește jucăria în același timp cu copilul nostru. O modalitate de a face acest lucru este de a cumpăra jucării relevante pentru mai multe etape de dezvoltare.
Pentru că, atunci când copilul a depășit deja perioada de dezvoltare pe care o încurajează jucăria respectivă, ea nu va mai prezenta interesul scontat și va fi insuficientă pentru dezvoltarea copilului.
Pe de altă parte, atunci când oferim copilului jucării pentru care nu este pregătit, faptul că nu poate lucra cu ele îi va provoca acestuia frustrare și, din nou, nu va încuraja învățarea (în cazul copiilor mici, raportul optim de reușită – nereușită este de 80%-20%, așa că a-i oferi unui copil de 1 an o jucărie gândită pentru un copil de 2 ani nu-l va face să se dezvolte mai repede, ci să se frustreze mai tare)
Pe lângă vârsta și etapa de dezvoltare, atunci când alegem o jucărie mai trebuie să luăm în calcul ceva. Că jucăria trebuie să-i hrănească bebelușului sau copilului cele trei nevoi umane. Pare simplu, nu? Nu pare, ci chiar este!
Ce este triunghiul nevoilor umane?
Dacă stăm să ne gândim puțin, comportamentul oamenilor (mari sau mici) este modul în care oamenii (tot mari sau mici) încearcă să-și satisfacă nevoile. Reținem asta atunci când copilul are un comportament pe care cu greu îl tolerăm (și puteți folosi triunghiul de mai jos și în perioadele în care copilului îi este greu, pentru a vedea de unde vine dezechilibrul)
J.I.Clarke prezintă triunghiul nevoilor umane, pe care e important să le luăm în calcul atunci când alegem jucăriile copiilor.
Cele trei nevoi sunt, deși diferite, la fel de importante în dezvoltarea copiilor și este necesar un echilibru între toate cele trei. Pe scurt, pentru a se putea dezvolta, copilul trebuie să fie stimulat, să se simtă apreciat și să aibă o structură.
Cum vine asta? Să vă explic.
Stimularea vine din relația pe care copilul o are cu o jucărie. O jucărie statică, ce are puține detalii stimulează imaginația copilului. O jucărie interactivă stimulează interacțiunea. Însă, nicio jucărie, indiferent cât de interactivă ar fi ea nu stimulează la fel de mult ca interacțiunea umană. Așa că, dacă vreți să potențați beneficiile unei jucării, jucați-vă cu ea cu copilul.
Structura e foarte importantă în viața copilului, pentru că îi oferă o predictibilitate care îl ajută să se simtă în siguranță. Sigur, prea multă structură poate deveni dificil de gestionat pentru un copil care tinde către autonomie, iar prea puțină poate deveni copleșitoare pentru el. Interacțiunea cu jucăriile trebuie să ofere o structură anume (puzzle, jucării cu forme, etc.), la fel cum trebuie să o facă și zona în care sunt depozitate ele. Atunci când nu există o structură în depozitarea jucăriilor (ele sunt mereu aruncate prin casă sau mereu puse în alte locuri prin casă, copiii sunt debusolați și nu le mai pot folosi la adevărata lor valoare). Imaginați-vă că în loc să aveți rafturi pentru haine, sunt toate amestecate în cutii și aruncate pe jos. Cu ce vă vine să vă îmbrăcați și cu cât entuziasm o faceți?
Recunoașterea e motivul pentru care e vital ca jocul să se facă împreună cu un adult. Da, jucăriile oferă copilului și recunoaștere (de exemplu, în momentul în care cubul se potrivește în gaura pătrată, copilul simte recunoașterea proprie că a reușit; la fel și în cazul în care apasă butonul care-i cântă melodia pe care o dorea), însă, ele nu vor fi niciodată la fel de importante ca recunoașterea pe care o primesc de la o ființă umană. Și prin recunoaștere nu mă refer la laude, ci la a fi văzut, împreună cu efortul său, la a fi susținut și la a împărtăși bucuria reușitei sau frustrarea nereușitei.
Indiferent de vârsta pe care o are copilul, e important să privim jucăria mai departe de cum arată și ce face, și să ne uităm și la relația pe care o încurajează cu copilul.
Cum se dezvoltă copiii din interacțiunea cu jucăriile
O să vă dau trei exemple de jucării și de abilități pe care copiii și le pot dezvolta din interacțiunea cu ele. Abilitățile sunt diferite în funcție de vârsta copilului, asta apropos de a alege jucării care cresc împreună cu copilul.
Primele cuburi
Cutia cu cuburi și forme e una din cele mai apreciate jucării de bebeluși tocmai pentru că poate fi folosită la vârste diferite în feluri diferite, pentru a dezvolta abilități diferite.
Pentru că nu conține piese mici, jucăria poate fi folosită încă de când bebelușul e micuț.
De la 3-4 luni, bebelușul poate folosi piesele pentru a încerca să le muta dintr-o mânuță în alta, pentru a le simți și pentru a le degusta. Culorile sunt pline, astfel încât bebelușul se poate concentra fie pe culori, fie pe forme, fără a fi debusolat. Îi puteți oferi bebelușului un singur cub, pe care să-l cunoască bine (vă recomand culoarea roșie)
De la 6 luni în sus, bebelușul poate primi jucăria cu totul. Nu vă așteptați să potrivească deja formele la început, dar se va bucura să le vadă pe toate la un loc. Puteți discuta cu el despre culori, despre cum se numește fiecare formă în parte, puteți să-l încurajați să le atingă și puteți clădi turnulețe cu ele, pe care bebelușul să le dărâme.
După un an interesul se transferă către cauză și efect. O piesă e introdusă (corect) într-o gaură, apoi dispare. Cu timpul, copilul va identifica formele diferite, se va putea corecta singur, (triunghiul nu intră în forma rotundă), jucăria va încuraja dezvoltarea gândirii critice și rezolvării de probleme și va fi folosită în scopul în care a fost gândită. În jurul vârstei de 3 ani, copiii sunt deja experți în a potrivi corect formele rapid.
Chei
Iată o altă jucărie pe care o puteți oferi copilului la vârsta la care începe să apuce lucrurile. Va atinge jucăria, o va gusta, va face zgomot cu ea, o va muta dintr-o mânuță în alta.
Însă, în timp jucăria se va transforma într-o jucărie de imitație, pentru că bebelușii mari (sau copiii mici) adoră să imite acțiunile adulților. Cheile de bebeluș vor fi minunate pentru a porni mașinuța cu care se plimbă prin casă, le poate pune într-o gentuță, cum face mami, sau le poate rătăci prin casă :))
Iar faptul ca emite diferite sunete reale si are fraze si cantecele in limba romana le face sim ai attractive pentru cei mici.
Autobuzul cu sunete
Când era Ema mică nu-mi plăceau jucăriile cu butoane. Apoi le-am înțeles rostul în epoca în care trăim. Copiii noștri vor crește imersați în tehnologie, așa că nu-i strică niște circuite neuronale legate de butoane și alte tehnicalități. Drept urmare, jucăriile cu butoane au intrat la un moment dat în viața noastră, pentru că prezintă alt tip de interacțiune și de succesiune ”acțiune-răspuns” decât jucăriile clasice.
Autobuzul cu sunete de la Fisher Price e o jucărie care încurajează dezvoltarea motricității fine (mișcarea) și grosiere. Bebelușul de 6 luni, care se poate deplasa (de-a bușilea sau cine știe prin ce metode) va fi întărâtat de jucăria cu roți să se deplaseze și mai mult.
Apoi, își va sincroniza mânuțele cu ochii și va apăsa butonul dorit, primind la schimb un cântecel vesel.
Această jucărie, care face parte din gama Râdem și Învățăm de la Fisher Price este interactivă în limba română (să știți că în această perioadă găsiți reduceri la toată gama Râdem și Învățăm de la Fisher Price). Din perspectiva mea, e extrem de important ca jucăriile interactive să fie în limba română, pentru ca cei mici să nu facă diferența în direcția: adulții vorbesc o limbă, iar jucăriile alta, ci să integreze limbajul în mod similar, indiferent de unde îl primesc. Pe termen lung copilului îi va face plăcere să asculte și să reasculte mesajele și melodiile autobuzului, astfel încât jucăria crește împreună cu copilul.
Din nou, părerea mea e că e esențială și interacțiunea adultă în jocul copilului, pentru a diferenția mai ușor interacțiunea umană (imprevizibilă) de cea cu jucăria (repetitivă și previzibilă).
Jucăriile de la Fisher Price pot fi găsite aici.
Mai multe detalii despre jucăriile Fisher Price puteți găsi pe pagina locală Facebook Fisher Price România
După cum ați observat, am încercat să adaug în articol lucruri interesante, pe care să le puteți folosi acasă, despre cum îi putem ajuta pe copii să-și atingă potențialul de dezvoltare și inteligență. Și, ca să fie și mai plăcută învățarea voastră (așa cum e și a lor, cu jucăriile potrivite), vă provoc la un concurs, cu premii din partea Fisher Price. Concursul se va derula pe Facebook (aici).
- Citiți articolul și gândiți-vă care parte din el vi s-a părut cea mai interesantă.
- Scrieți într-un comentariu partea cea mai interesantă din articol.
- Dați Share, ca să afle și alți părinți și despre cum se dezvoltă copiii, dar și despre concurs.
Puteți câștiga autobuzul cu sunete și cheile pentru bebeluși, iar concursul durează până vineri, pe 19 octombrie (seara târziu), când voi face o tragere la sorți și veți afla câștigătorul. Mult succes!
3 jocuri de familie care ne plac
Și-așa am redescoperit jocurile. Boardgames, cum le zice în engleză. Jocuri de masă, cum le zic copiii noștri. Doar că sunt deja la o vârstă la care cu siguranță putem face împreună activități care să ne facă plăcere și nouă cu totul (adică nu doar că petrecem timp cu ei, ci să ne placă și ceea ce facem, efectiv). Și dacă tot am trecut de vârsta cu ”și-acum tu ziceai asta și făceai ailaltă și eu ziceam așa și tu răspundeai așa” și tot așa zeci de minute în șir, până ne lua de cap, am profitat și am căutat jocuri care să fie potrivite și pentru copii, dar și pentru adulți.
7 idei de activități cu prosoape pentru copii
Când jucăriile au devenit desuete și e abia a doua săptămână de #StămAcasă din cine știe câte, vin și eu cu niște idei de activități pentru copii prin care să transformăm banalele prosoape de baie în ceva distractiv. Distractiv mai degrabă pentru copii, pentru că la final, tot nouă – adulților – ne rămâne sarcina de a le băga la spălat 🙂
Robotica la 5 și 7 ani
Nu vă imaginați copii înșirați în fața unor ecrane, pe care apar scris 10 CIRCLE (90, 120) 20 RUN, ci copii care desfac mouse-uri în bucăți și le lipesc apoi pe planșe, copii care fac joculețe despre cum să dea directive colegilor, copii care trasează pe hârtie linii negre sau colorate, ce reprezintă coduri pentru roboțeii de lucru.
Partea cu triunghiul nevoilor umane mi s-a părut cea mai interesantă.
Mi a plăcut partea cu triunghiul nevoilor umane:stimulare,structura si recunoastere!
Chiar am să iau in calcul pe viitor aceste aspecte.
Cea mai interesantă parte a articolului mi se pare cea cu „Ce este triunghiul nevoilor umane?”
Triunghiul nevoilor umane
Partea cu triunghiul nevoilor umane
Am descoperit pentru prima data triunghiul nevoilor umane. Chiar nu stiam de el. Si totodata ne-am regasit in acest articol. Noi avem 1 an si deja am inceput sa introducem formele in gaurile potrivite.
Foarte interesant articol. Desi nu stiam despre importanta jucariilor in limba romana, chiar am cautat acest lucru. Parinti cu care mai vorbesc spun ca din contra ii ajuta la invatarea limbii engleze mai tarziu…Eram in dubii si nu aveam o opinie argumentata insa asa mi se parea normal, sa o luam treptat. El nu stie bine limba romana si noi deja il bulversam…Frumos articol si util.
Oare te îngrijorează jucăriile care sunt în limba engleză? Să știi că studiile recente combat ideile vechi care spun că un copil trebuie întâi să stăpânească limba maternă și apoi să învețe alte lucruri, pentru că s-a descoperit în ce fel se dezvoltă creierul unei persoane bilingve. Dacă te interesează, am scris mai multe despre asta și îți las mai jos linkul. Ca să fiu sinceră, pe mine mă interesază mult subiectul ăsta din prisma mea, copil care a avut două limbi materne 🙂 http://gangblog.ro/2018/01/18/copiii-engleza-mindset-ul-si-tehnologia/
Interesanta partea cu cauza-efect in dezvoltarea la o anumita varsta. Pana la urma acest principiu il va urmari toata viata. Noua ni se potriveste autobuzul in aceasta etapa. Avem 1a2l.
Foaaaaarte adevărată afirmația cum că e importantã interacțiunea umană. Să vă spun de ce: avem acasă un elicopter de jucărie pe care sunt atașate diverse șuruburi de plastic (fiind dotat și cu cheiță pentru a le scoate). Cât timp soțul meu este la lucru, copilul nu are treabă cu elicopterul. Cum intră soțul meu în casă, copilul merge, ia cheița împreună cu elicopterul, îl ia pe tati de mână și-l îndeamnă să se aseze împreună pe covor, pentru a desface elicopterul. E o bucurie să-i văd așa. ❤
Mi-a placut mult tot articolul, inclusiv explicatiile privind necesitatea adaptarii jucariilor la virsta copilului (explicatia cu frustrarea mai ales), dar si partea cu cele trei nevoi.
Totusi, pentru mine, cel mai interesant lucru mi-a parut a fi explicatia legata de structura si importanta existentei unei predictibilitati inclusiv in rindul jucariilor si a locurilor unde pot fi gasite. Cred ca era exact ce aveam nevoie eu, in viata mea, la acest moment. (Am trei fetite – 4, 2 si aproape 1 an – si in camera jucariilor e cam bahaos uneori. Cu toate astea, jucariile sint puse oarecum pe categorii – cuburile de lemn intr-un loc, papusile intr-un loc, plusurile intr-un loc, puzzle-urilei intr-un loc si tot asa. Cu toate astea, simteam ca ar trebui sa organizez mai bine cosurile cu jucarii, sa le pun mai clar pe categorii. Faza pe care ai scris-o in articol – analogia cu hainele puse la gramada care nu ne indeamna sa le purtam cu entuziasm – m-a facut sa realizez ca exact de asta e nevoie si sa inteleg si de ce).
Felicitari pentru articol si multumesc!
„jucăriile interactive să fie în limba română, pentru ca cei mici să nu facă diferența în direcția: adulții vorbesc o limbă, iar jucăriile alta”. Asta mi s-a parut foarte interesant deoarece gandeam ca e ok sa fie in engleza sa i-l ajute sa invete si engleza. Acum mi-a dat de gandit si analizat jucariile pe care le are :).
Un articol bun pt a fi citit de orice parinte. Am descoperit linkul fiindu-mi shareuit de sotia mea. Foarte interesante articole. Succes! Voi urmari cu interes.