Agresivitatea copiilor
Relația cu părinții toxici

cum îți alegi terapeutul

Să decizi că vrei să mergi la terapeut e un pas mare pentru dezvoltarea ta personală. E, de fapt, primul pas din mai mulți, până când vei ajunge, de fapt, să și faci terapie, să schimbi ce îți dorești să schimbi, să descoperi ceea ce nu știi despre tine și despre viața ta și să faci lucurile să fie ”altfel” (unde ”altfel” ăsta trebuie foarte bine definit, altfel e posibil să nu reușești mare lucru).

Deci, da. Să decizi că ai nevoie de terapie și că vrei să mergi la terapeut e primul pas. Apoi e posibil să te copleșească un gând: Unde găsesc eu terapeutul? Să fim compatibili, să mă înțeleagă, să mă ajute, să mă vindece. Să nu mă judece, să asculte și să-mi dea dreptate… Așa că începi să întrebi în dreapta și în stânga.

 

”Cunoaște cineva un terapeut bun?”

Dacă ai în jurul tău oameni care merg la terapie, o să primești, probabil, câteva recomandări și câteva contra-recomandări. Xulescu e minunat și ascultă și e empatic și găsește soluții. Ygreculescu a fost nasol, pentru că după 5 ședințe de terapie era mai rău decât înainte. Altul e mișto, pentur că e amuzant. Altul e nasol pentru că nu vorbește prea mult. Sau pentru că e prea obsedat de bani. Și tot așa.

Dar, ce înseamnă un terapeut bun? Cum îl definești? Atunci când ceri recomandări oamenilor din jurul tău, gândește-te dacă toți oamenii se înțeleg cu aceeași tipologie de oameni. Dacă toți cei din jurul tău au o impresie bună despre un anumit personaj, oricine ar fi el. Din păcate, să-ți alegi terapeutul nu e ca atunci când îți alegi chirurgul. Care are o rată de succes de 98%, pentru că taie, repară, coase la loc. În terapie e ceva care contează foarte mult, la fel de mult cum contează calitatea bisturiului unui chirurg. Pentru că un chirurg bun cu un bisturiu care nu taie, nu poate opera.

În psihoterapie, bisturiul ăla poate fi reprezentat de mai multe aspecte. Cel mai important fiind:

Conexiunea cu terapeutul

Intri în cabinetul de terapie și în primele secunde ai dat un verdict, chiar dacă fără să fii conștient de el. Îți place sau nu-ți place terapeutul. E ceva din el care te face să te simți confortabil și în siguranță, sau e ceva care te face să te simți nelalocul tău… Atunci când nu te simți confortabil și compatibil cu terapeutul tău, progresele vor fi minime. Pentru că n-o să te poți deschide. Pentru că rezistența la terapie va fi maximă și nu veți putea lucra împreună.

 

Unul din motivele pentru care te simți confortabil în prezența unui terapeut, este că îl asociezi cu cineva minunat din viața ta. Cu cineva care te face să te simți în siguranță. Cu un părinte iubitor, cu o mătușă, cu un bunic. Vă mai spuneam eu că asocierile sunt unul din instrumentele creierului nostru, de care el se folosește pentru a funcționa rapid rapid. Cu cine îl asociază creierul pe terapeut?

Rezistența la terapie

Odată începută terapia, creierul tău (dacă tot vorbeam despre el), poate începe să se teamă. Și atunci va opune rezistență. Știi clar că urmează o mare schimbare în viața ta, atunci când ajungi la rezistența asta… Iar creierul îți găsește o mie de motive să nu te mai lase să mergi la schimbare. Nu mai ai timp, ai fost la nu știu câte ședințe și te simți mai rău decât la început (ăsta e unul din cele mai clare semne), pui bani la saltea pentru o vacanță, ești obosit/ă, etc.

Sau, poate asocierea de la punctul 1 se schimbă. Transferi pe altcineva în papucii terapeutului și brusc parcă îți vorbește ca mama ta, care ți-a stricat viața. Sau ca bunica ta, de care ți-era frică atunci când erai mic/ă.

Rezistă rezistenței și vezi unde ajungi cu terapia.

1. Tipul de terapie

Există mai multe tipuri de terapie și e important să te gândești cu ce ai putea lucra mai bine. Există terapii care dau rezultat mai repede, dar sapă mai puțin adânc în tine, la fel cum există tipuri de terapii care ajung până în străfundurile tale, dar rezultatele vin mai târziu. Există terapie mai pragmatică, mai spirituală. Există orice, îți rămâne doar să alegi ce simți că ți se potrivește.

Aici ia în calcul și dacă vrei să rezolvi ceva punctual sau să te schimbi din temelii. Și mai ia în calcul și că te poți duce cu o problemă, care poate dezvălui rapid o altă problemă și tot așa, până când ajungi ca de la ceva punctual să rezolvi ceva imens și profund. Și de la o ședință, să ajungi la câțiva ani de terapie.

2. Sexul terapeutului

Gândește-te bine cu ce fel de terapeut simți că ai lucra mai bine. Cu UN terapeut sau cu O terapeută? Cum sunt relațiile din viața ta? Ai lucra bine cu un terapeut de același sex cu tine, sau simți că ai intra în conflict/cruciadă/competiție? Ai lucra bine cu un terapeut de sex opus, sau simți că te-ar face să te simți inconfortabil?

Dacă acum începi terapia, alege sexul cu care te-ai simți mai bine.

 

3. Vârsta terapeutului

La fel ca și la punctul 2, gândește-te ce ai prefera și ce te-ar face să te simți confortabil.

4. Live? Online?

Ce variantă preferi? Dacă ești în același oraș cu terapeutul, poți merge la cabinetul lui pentru ședințele de terapie. Dar, dacă locuiești într-un oraș unde există mai puțini terapeuți, sau unde nu există o anumită abordare, vezi dacă nu găsești pe cineva care poate lucra online.

5. Tarif

Cât ești dispus să plătești pentru o ședință de terapie? Prețurile variază și îți poți alege terapeutul și în funcție de buget (deși nu e cel mai relevant indicator, doar că e un indicator foarte practic).

Ce e foarte important să reținem, e că procesul terapeutic e un… proces. Care poate fi de lungă durată, de foarte multe ori. Și care, tot de foarte multe ori, e dureros. Și poate scoate la suprafață traume de care nici măcar nu știam. Și te poate face să atingi fundul mării la un moment dat. Să plângi râuri și râuri de lacrimi. Să suferi tare, tare de tot. Să dărâmi castelele de nisip pe care ți le-ai construit cu atâta migală. Să te lupți, să obosești, să nu mai poți. Și apoi, ca de nicăieri, să vezi lumina de pe luciul apei. Și să urci, să tot urci, până la oxigen, la soare și la o căldură plăcută și sigură. Să începis să dărâmi zidurile din jurul tău și să construiești cu ele un castel real, rezistent și puternic…

Și că e un proces al nostru, nu al terapeutului. Că el nu ne dă soluția magică, nici nu face el lucrurile pentru noi. Că nu trebuie să ne dea dreptate. Ci că trebuie să ne ghideze și să ne fie alături în călătoria noastră.

Abia aștept să ajung și eu acolo 🙂

 

Ceasurile bărbătești – Cum alegi ceasul potrivit?

V și-a ales întotdeauna el singur ceasurile și nu i-am făcut niciodată unul cadou. Dar am urmărit mereu subiectul și vreau să vă împărtășesc câteva idei dacă vreți vreodată să faceți cadou un ceas vreunui bărbat din viața voastră. 

Idei de folosit mostrele de parfum

Era o vreme când aveam multe mostre de parfumuri. Ori pentru că îmi cumpăram mai des cosmetice, ori pentru că se dădeau mai multe mostre la o singură cumpărătură, ori pentru că mai cumpăram și reviste și le puneau și în ele. Cert este că aveam colecții.

Râia la pisici

La pisici, râia este un diagnostic destul de rar, această boală a pielii fiind mai comună în cazul câinilor. Totuși, există și la feline mai multe tipuri de râie, unele cauzate de organisme microscopice care se regăsesc normal pe orice pisică, dar care din diverse motive ajung să prolifereze exagerat la un exemplar sau altul,

Agresivitatea copiilor
Relația cu părinții toxici