Bucuria e contagioasă
”Ude au pulut izaulii?” sau cum (nu) înțeleg antepreșcolarii* non-existența

smoothie

Nu știu dacă ați observat și voi (probabil că da), dar există acum un trend legat de consumul de sucuri naturale. Sucuri naturale care se pare că ne-ar detoxifia organismul, ne-ar da un boost de vitamine, ne-ar ajuta să slăbim, etc. Bineințeles că există și o a doua tabără, care declară că detoxifierea nu există și că, de fapt, consumul de sucuri nu reprezintă un obicei sănătos.

Dacă nu vă încadrați în a doua categorie, ci în prima, poate că o să vă întrebați ”ce fel de sucuri să beau?”

Sucurile naturale le puteți cumpăra sau produce în propria bucătărie. Dar indiferent de asta, există trei metode prin care ele apar în pahar: sub formă de suc centrifugat, sub formă de suc presat la rece sau sub formă de smoothie.

Care e cea mai potrivită variantă pentru tine? Dacă nu știi, citește mai departe 🙂

Consumul de suc extras din fructe/legume

Atunci când folosim un storcător care funcționează prin centrifugare, sau un storcător care funcționează prin presarea la rece, practic extragem apa și nutrienții din fructul, frunzele sau leguma pe care le introducem în aparat. Fibrele sunt eliminate, astfel încât, atunci când vom consuma sucul, sistemul digestiv va absorbi direct nutrienții, fără a mai depune efort în a digera și fibrele.

Pe de altă parte, faptul de a renunța la fibrele din alimente nu aduce după sine doar beneficii. Atunci când consumăm astfel de sucuri, fără fibră, zaharurile conținute în ele ajung rapid și fără prea multă procesare în sânge, crescându-ne glicemia brusc, afectându-ne astfel nivelul de energie, starea de spirit și cauzând rapid foame (în momentul în care glicemia scade, se resimte și senzația de foame). Acest lucru este valabil mai ales atunci când bem sucuri de fructe, care au un conținut mai ridicat de zaharuri.

Storcătoarele care funcționează pe bază de centrifugare sunt varianta mai ieftină, extrag sucul din alimente și elimină pulpa/fibrele, dar în procesul de centrifugare, lamele din interiorul aparatului se vor încălzi, vor distruge enzimele și vor oxida nutrienții.

În schimb, storcătoarele care funcționează prin presarea la rece nu au această problemă, dar sunt mult mai scumpe. Ele scot sucul din alimente presându-le, iar procesul de presare produce mult mai puțină căldură decât procesul de extragere a sucului prin învârtirea lamelor metalice.

Consumul de smoothie

Smoothie-urile se fac simplu, la blender. Nu se separă sucul de fibră, ci fibra este mărunțită pentru a fi procesată mai ușor de către stomac. În procesul de mărunțire este integrat și aer, motiv pentru care smoothie-urile au, adesea, o consistență catifelată și pufoasă. Din păcate, aerul din astfel de băuturi poate produce balonare, de exemplu. Iar față de consumul sucurilor presate la rece (care sunt lipsite de fibre, după cum ziceam mai sus), absorbția nutrienților pare să fie mai mică în cazul produselor blenduite.

Ceea ce ar trebui să aveți în vedere este faptul că sucurile presate la rece, smoothie-urile sau consumul de legume/fructe în stare naturală aduc organismului beneficii diferite.

Din cauza aceasta, din punctul meu de vedere, consumul de sucuri sau de smoothie-uri ar trebui să vină în completarea consumului de fructe și legume (pe cât posibil neprocesate) și nu în înlocuirea lui.

 

Bucuria e contagioasă
”Ude au pulut izaulii?” sau cum (nu) înțeleg antepreșcolarii* non-existența
Share This