Ghid de supravietuire pentru mame de doi copii
Ce culoare are NU?

Când vorbim despre sănătatea emoțională am putea la fel de bine vorbim despre inteligența emoțională . Cele două sunt, în esență, același lucru, pentru că o persoană sănătoasă emoțional este, de asemenea, o persoană cu un coeficient al inteligenței emoționale ridicat.

Inteligența emoțională este abilitatea de a recunoaște emoțiile, nu numai pe cele proprii și personale, ci și pe ale altora. Părinții ar trebui să se aplece destul de mult asupra inteligenței emoționale a copiilor, deoarece studiile au dovedit că persoanele cu un coeficient de inteligență emoțională mai mare, sunt mai sănătoși din punct de vedere mental, e mai probabil să aibă calități de leadership și o carieră care să-i mulțumească, indiferent de domeniu.

Daniel Goleman este unul dintre cei mai cunoscuți psihologi care și susțin importanța inteligenței emoționale.

Într-una din cărțile sale, “Inteligența emoțională”, Daniel Goleman susține că abilitățile non-cognitive sunt la fel de importante ca și IQ-ul. Hopa, deci nu contează doar să fim inteligenți din punct de vedere cognitiv? Nu. Trebuie să fim inteligenți și din punct de vedere emoțional.

Care sunt principalele componente ale sănătății și inteligenței emoționale si cum sunt ele legate de copiii noștri?

1. Autoconștientizarea

Copiii trebuie să fie conștienți de emoțiile lor. Ei au nevoie să învețe să “se uite în interiorul lor” și să vadă exact ce simt. De multe ori asta este greu pentru un copil, dar părinții îl pot ajuta la identificarea sentimentul exact și la verbalizarea lui.

“Dragul mamei, pari foarte trist pentru că s-a rupt păpușa”.

Cu trecerea timpului, copiii vor intra în contact din ce în ce mai ușor cu emoțiile lor, iar dacă acestea sunt ghidate în mod corespunzător de către părinții lor, vor învăța și să împărtășească modul în care se simt.

Verbalizarea sentimentelor lor este foarte importantă atât în ​​dezvoltarea copiilor, dar, de asemenea, și pentru impulsul momentului. Dacă un copil știe “ce” simte, este mai ușor pentru el să se liniștească.

Autoconștientizarea poate fi, de asemenea, legată de respectul de sine, atunci când copilul nu încearcă să schimbe ceea ce simte, ci își respectă ”viața interioară”, și pe el însuși.

2. Autoreglarea

Odată ce copilul a învățat cum să intre în contact cu emoțiile sale, următorul pas este acela de a învăța cum să lucreze cu ele. Desigur, acest lucru are și el de-a face cu dezvoltarea creierului.

Partea frontală a creierului, numită cortexul prefrontal, este partea responsabilă cu reglarea emoțiile noastre. După ce sistemul limbic (poarta prin care pătrund toate emoțiile) dă alarma că ceva nu este în ordine și că trebuie secretați hormonii de stres, cortexul prefrontal începe analizarea situației și decide dacă riscul este real sau nu.

Cu toate acestea, cortexul prefrontal nu este 100% dezvoltat în primii 25 de ani de viață ai omului, ceea ce înseamnă că un copil nu va putea în orice clipă să se bazeze pe această funcție. Așa că vor exista situații în care copilul nu va putea să lucreze în mod constructiv cu emoțiile sale, din simplul fapt că nu îl poate ajuta creierul (încă).

Ceea ce înseamnă că al nostru copil va avea nevoie de îndrumare din partea unui adult. Adultul îl va învăța cum să proceseze emoțiile și care sunt mijloacele adecvate de exprimare ale lor.

3. Empatia

Pe măsură ce copilul va învăța despre emoțiile sale, el va afla, de asemenea, și despre modul în care se simt ceilalți. Un copil sănătos emoțional va ajunge să poată empatiza cu cei din jurul său și să-i respecte.

Empatia va ajuta copilul își îmbunătățească abilitățile sociale, ceea ce înseamnă că el va fi capabil de a-și face prieteni și de a se implica în relații cu cei din jur.

4. Abilitățile sociale

Așa cum am afirmat anterior, un set de bune abilități sociale pot ajuta un copil să se implice în relații sănătoase. Ceea ce devine foarte important în viața unui copil, faptul de a fi acceptat de către ceilalți.

O relație sănătoasă, o prietenie adevărată cu un alt copil, îl va ajuta crescându-i stima de sine și făcându-l să-și dezvolte o imagine de sine pozitivă.

Dacă ceilalți îl acceptă așa cum este, el la rândul său va învăța să se accepte așa cum este.

Copiii iau decizii cu privire la ei înșiși și despre modul în care se comportă oglindind, de fapt, ceea ce cred alții despre ei și modul în care aceștia se comportă față de ei.

5. Motivarea intrinsecă

Ultima, dar nu cel mai puțin importantă componentă este motivarea intrinsecă. Un copil sănătos din punct de vedere emoțional va simți motivare intrinsecă atunci când se va hotărî să întreprindă ceva. Nu va face asta pentru a mulțumi pe cineva din lumea sa, ci pur și simplu pentru sine.

Astfel, copiii prind curaj și au încredere în ei înșiși să învețe lucruri noi.

Părinții trebuie să se asigure că fac tot posibilul pentru a sprijini motivarea copilului și să nu-l descurajeze.

În afară de cele cinci componente introduse de Daniel Goleman, am putea discuta, de asemenea, conceptele de bază adleriene, care intră sub aceeasi umbrela.

Alfred Adler susține următoarele:

1. Copiii sunt ființe sociale, iar acest lucru poate fi foarte bine legat de componenta lui Goleman referitoare la competențele sociale și de importanța lor în dezvoltarea unui copil.

2. Comportamentul este orientat către un scop. Cu toate acestea, uneori, copiii nu vor ști ce este modul adecvat de a-și atinge scopul lor, așa că e probabil să acționeze în moduri care, în final, îi vor îndepărta de scop (dacă scopul este acela de a atrage atenția mamei, răsturnarea unui ghiveci de flori e posibil să nu fie chiar unealta corectă, căci mama poate că se va supăra și nu va mai vorbi cu copilul deloc).

3. Scopul principal al unui copil este acela de a simți că ”aparține” și că este important.

4. Un copil care se comportă ciudat, este un copil descurajat, un copil care încearcă să ne spună că el fie nu “aparține”, sau că nu se simte important. Rețineți că un copil sănătos din punct de vedere emoțional nu se va comporta urât dinadins. În cazul acesta, adultul trebuie să afle exact ce descurajează copilului și cum îl poate ajuta și încuraja, cum îl poate face să-și crească stima de sine.

5. Sentimentul de responsabilitate socială (Gemeinschaftsgefuehl) e foarte important. Acest lucru este, de asemenea, legat de nevoia copilului de a “aparține”. Asta mai înseamnă, de asemenea, că orice copil au nevoie să fie pus în fața unor oportunițăți care să ajute la dezvoltarea lui. Asta înseamnă, mai pe scurt, că un părinte sau un alt adult, nu ar trebui să facă niciodată ceva pentru copil ce copilul ar putea face singur pentru el însuși. Ci mai degrabă să-i dea încredere să o facă.

6. Egalitatea este, de asemenea, de mare importanță. Un copil nu ar trebui să fie tratat “la fel” ca un adult, dar ar trebui să primească o cantitate egală de respect ca și un adult.

7. Greselile sunt oportunități minunate de a învăța. Copilul ar trebui să se simtă bine în pielea sa în ciuda faptului că este imperfect (doar nimeni nu e perfect). El nu trebuie să se simtă rușinat pentru că a făcut o greșeală, dar să se simtă încrezător să afle mai multe multe.

Sursă foto

Ghid de supravietuire pentru mame de doi copii
Ce culoare are NU?